«عاشورا» روز دهم محرم، روز شهادت سالار شهیدان حسین بن علیعلیه السلام و فرزندان و اصحاب او در کربلا است. [1] .
در فرهنگ شیعی عاشورا، به جهت واقعه شهادت امام حسینعلیه السلام در این روز، عظیمترین روز سوگواری و ماتم به حساب میآید. در این روز بزرگترین فاجعه و ستم در مورد خاندان پیامبرصلی الله علیه وآله انجام گرفته است، دشمنان اسلام و اهل بیت این روز را خجسته شمرده، به شادی میپردازند؛ اما پیروان خاندان رسالت، به سوگ و عزا مینشینند و بر کشتگان این روز میگریند.
امامان شیعه، یاد این روز را زنده میداشتند و مجلس عزا بر پا میکردند و بر حسینبن علیعلیه السلام میگریستند. آن حضرت را زیارت میکردند و به زیارت او تشویق و امر مینمودند و روز اندوهشان بود.
البته قبل از شهادت امام حسینعلیه السلام، رخدادهایی نیز در این روز اتفاق افتاده بود؛ چنان که از امام باقرعلیه السلام نقل شده است: برخی حوادث مهمی که در روز عاشورا رخ داده، عبارت است از:
1 . روز توبه حضرت آدم و حوا؛
«هَذا الیَوْمُ الَّذی تابَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فیهِ عَلی آدَمَ وَ حَواء».
2 . آرام گرفتن کشتی نوح پس از طوفان و بر زمین نشستن آن؛
«لَزِقَتِ السَّفینَةُ یَوْمَ عاشُوراءَ عَلَی الجُودِیِّ»
3 . شکافته شدن دریا برای بنی اسرائیل و غرق شدن فرعون و همراهانش؛
«وَهَذاالیَوْمُالَّذی فَلَقَاللّهُ فِیهِ البَحْرَ لِبَنی اِسْرائیلَ فَاَغْرَقَ فِرْعَوْنَ وَمَنْ مَعَهُ»
4 . روزپیروزی موسیعلیه السلام برفرعون؛
«وَهَذا الْیَوْمُ الَّذی غَلَبَ فِیه مُوسیعلیه السلام فِرعَونَ»
5 . روز ولادت حضرت ابراهیمعلیه السلام؛
«وَهَذا الْیَوْمُ الَّذی وُلِدَ فیهِ اِبراهیمُعلیه السلام»
6 . روز پذیرش توبه قوم یونسعلیه السلام؛
«وَهَذَا الْیَومُ الَّذی تابَ اللَّهُ فیهِ عَلی قَومِ یُونُسَعلیه السلام»
7 . روز ولادت عیسی بن مریمعلیه السلام.
«وَهَذَا الیَوْمُ الَّذی وُلِدَ فیهِ عِیسَی ابنُ مَریَمَعلیه السلام»
اما مهمتر از همه این موارد، عاشورا روزی است که قائم آل محمد در آن قیام خواهد فرمود: «وَهَذا الیَومُ الَّذی یَقُومُ فِیهِ القائِمُعلیه السلام» [2] .
امام صادقعلیه السلام فرمود: «یَقُومُ القائِمُ یَوْمَ عاشُورا»؛ «قائم در روز عاشورا قیام میکند» [3] .
امام باقرعلیه السلام نیز فرمود: «یَخْرُجُ القائِمُعلیه السلام یَوْمَ السَّبتِ یَوْمَ عاشُوراء یَوْمَ الَّذی قُتِلَ فِیهِ الحُسَینُعلیه السلام»؛ «قائم در روز شنبه روز عاشورا روزی که در آن حسین بن علیعلیه السلام کشته شد خروج میکند». [4] .
پی نوشت ها:
[1] الکافی، ج 1، ص 463.
[2] شیخ طوسی، التهذیب، ج 4، ص 300، ح 14.
[3] الغیبة، ص 282، ح 68.
[4] کمالالدین، ج 2، ص 653، ح 19.
یک . نشانههای حتمی و غیر حتمی
در میان نشانههای ظهور، شماری از آنها به روشنی به عنوان «علایم حتمی ظهور» یاد شده است. منظور از «نشانههای حتمی» - در مقابل نشانههای غیر حتمی - آن است که پدیدار شدن آنها - بدون هیچ قید و شرطی - قطعی و الزامی خواهد بود؛ به گونهای که تا آنها واقع نگردد، حضرت مهدیعلیه السلام ظهور نخواهد کرد. البته باید توجه نمود که حتمی و یا مسلم و قطعی بودن وقوع این نشانهها، به این معنا نیست که پدید نیامدن آنها، محال است؛ بلکه به حسب فراهم بودن شرایط و مقتضیات و نبودن باز دارندهها، پدید آمدن آنها - اگر خداوند اراده کند - قطعی خواهد بود.
از روایات فراوانی که در میان آنها روایات صحیح نیز وجود دارد حتمی بودن نشانههای پنج گانه ذیل استفاده میشود: خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیّه و خسف در بیداء.
امام صادقعلیه السلام میفرماید: «پنج امر قبل از قیام قائم از نشانهها است: صیحه و سفیانی و خسف در بیداء و خروج یمانی و قتل نفس زکیّه». [1] .
در پارهای روایات از حتمی بودن آن نشانهها، چنین تعبیر شده است: امام صادقعلیه السلام فرمود: «امور حتمی که قبل از قیام قائم به ناگزیر خواهد بود [عبارت است از:] خروج سفیانی، خسف در بیداء، قتل نفس زکیّه و منادی که از آسمان ندا سر خواهد داد». [2] .
در برابر نشانههای حتمی، نشانههای غیر حتمی قرار دارد؛ یعنی، مقید و مشروط به اموری است که در صورت تحقق آنها، به عنوان نشانه پدید میآید. به عبارت دیگر نشانههای غیر حتمی شاید پدید آید و شاید پدید نیاید و امام زمانعلیه السلام ظهور کند. پارهای از نشانههایی که به حتمی بودن آنها تصریح نشده، از این قرار است:
1. مرگ و میرها، زلزلهها و جنگها و آشوبهای فراگیر
2. خسوف و کسوف نابههنگام
3. بارش بارانهای فراوان و...
دو . نشانههای متصلبه ظهور و غیر متصل به ظهور
بر اساس روایاتی چند، شماری از نشانههای ظهور، متصل به آن خواهد بود؛ به گونهای که بین آنها و ظهور حضرت مهدیعلیه السلام فاصله زیادی نباشد. البته اینکه فاصله آن نشانهها تا ظهور چه مدت و یا چند روز است، به طور دقیق روشن نیست؛ ولی قدر مسلم آن است که فاصله زیاد نیست و احتمالاً، مجموعه نشانههای متصل به ظهور، در همان سال ظهور، یا سال پیشازآن، رخ میدهد. برایناساس تردیدی نیست که شماری از نشانههای ظهور، نزدیک ظهور و متصل به آن واقع میشود. در مقابل نشانههای غیرمتصل است که در طول تاریخ در دوران غیبت کبری، اتفاق افتاده و خواهد افتاد.
سه . نشانههای غیر عادی
تحقق نشانههای ظهور - همچون واقع شدن سایر پدیدهها - به روال طبیعی و عادی است؛ ولی پیشگویی برخی از آنها، به گونهای در روایات بازتاب یافته که به نظر میرسد، واقع شدن آنها به طور عادی، غیرممکن مینماید و تحقق آنها به صورت غیرطبیعی در چهار چوب معجزه خواهد بود؛ مثلاً طلوع خورشید از مغرب و صیحه آسمانی، اگر همان معنای ظاهری آنها مراد باشد، باید به گونه معجزه رخ دهد؛ زیرا پدیدار شدن چنین اموری، عادتاً ممکن نیست. البته شاید بعضی از این نشانهها، معنای کنایی و رمزی داشته باشد و به رخدادهایی اشاره کند که پیدایش آنها عادتاً امکان دارد.
در پایان گفتنی است که حدیثهای فراوانی در مورد نشانههای ظهور، در منابع روایی وجود دارد. اسناد این روایات، بیشتر ضعیف و غیرقابل اعتماد است. از نظر دلالت نیز، هماهنگی و انسجام لازم بین آنها نیست و پارهای از آنها مصحف و مخلوط میباشد.
به نظر میرسد، اهمیت بسیار مسأله «مهدویّت» از یک سو و علاقهمندی شدید مسلمانان به آگاهی از چگونگی رخدادهای آینده و پدیدار شدن نشانههای ظهور مهدیعلیه السلام، از سوی دیگر، سبب شده که دشمنان و بدخواهان - به ویژه حاکمان ستمگر - وسوسه شوند که در جهت برآوردن منافع سیاسی خویش، تغییراتی در روایات به وجود آورند. [3] .
اینک با انبوهی از روایات صحیح و غیرصحیح در زمینه نشانههای ظهور، روبهرو هستیم که دست کم شماری از آنها از آفت جعل و تحریف مصون نمانده است. متأسفانه کتابهایی نیز وجود دارد که در آنها از سر جهل و دلسوزی و یا به عمد و از روی غرض، به این امر دامن زده شده است.
البته برخی با گردآوری این روایات، خواستهاند اصل آنها محفوظ بماند و نیز بنمایانند که همگان، در اصل ظهور مهدیعلیه السلام اتفاق نظر دارند.
بنابراین التزام به درستی همه این روایات مشکل است و در بررسی نشانههای ظهور، احتمال جعل و تحریف و دسیسههای دستهای پنهان سیاست را نباید نادیده گرفت.
البته وجود مواردی از جعل و تحریف، در نشانههای ظهور و یا وجود مدعیان دروغین به عنوان نمونه نشانهها، هیچ گاه دلیل این نمیشود که همه روایات از اعتبار بیفتد و یا اصل همه نشانهها زیر سؤال برود؛ زیرا دستهای از این نشانهها مسلّم و قطعی است.
همچنین وجود پارهای اشکالات و ضعفها در نشانههای ظهور و احتمال تحریف و تغییر در آنها از سوی دشمنان و یا ادعاهای واهی برخی شیّادان درباره اصل مهدویّت، هیچ گاه به اصل مهدویّت و اعتقاد به ظهور قائمعلیه السلام آسیبی نمیرساند؛ زیرا اعتقاد به مهدویّت و ظهور حضرت مهدیعلیه السلام مورد اتفاق فریقین است و با تواتر ثابت شده است و هرگز خدشهای در آن وارد نمیگردد. [4] .
پی نوشت ها:
[1] کتاب الغیبة، ص 436، ح 427.
[2] الغیبة، ص 264، ح 26.
[3] نور مهدی، مقاله علی دوانی، ص 70.
[4] چشم به راه مهدیعلیه السلام، ص 258.
چه کنم تا مورد توجه امام زمان علیه السلام قرار بگیرم؟
شرح پرسش:
برای این که مورد قبول و توجه امام زمان علیه السلام قرار بگیریم کدام
یک از مواردی که اشاره میکنم، بیشتر موثر است؟ اخلاق نیکو، اعتقادات و
ایمان، عمل به احکام، دل پاک و خالص و شکسته، خواندن دعا یا توسل به امام
زمان علیه السلام.
پاسخ:
اول باید زمینه مساعد باشد پس باید دل را پاکسازی کرد از گناه و رذایل
اخلاقی فکر را همین طور. آن گاه حکمت پاسخ می دهد، آن گاه قرآن جواب می
دهد، آن گاه با قرآن و روایات می توان تماس باطنی و معنوی بر قرار کنیم {
لایمسه الاالمطهرون } بروبرگرد هم ندارد، ما دو قرآن درایم یکی قرآن صامت
همین قرآنی که در محضرش هستیم، قرآن دوم قرآن ناطق { السلام علیک یا شریک
القرآن؛ سلام بر توای شریک قرآن } معنایش این است که همان طوری که قرآن
امانت حضرت رسول خدا صلّی الله علیه و آله است، (شما)حضرت مهدی علیه السلام
نیز امانت و سفارش شده حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله هستید، همان
طوری که دل مرده نمی تواند با قرآن صامت انس و رابطه برقرار کند دل مرده با
قرآن ناطق (حضرت مهدی علیه السلام) هم نمی تواند ارتباط برقرار کند.
ارتباط لازمه اش طهارت است.
مطلب دوم؛ تقوا و تقویت آن است. تقوا ایجاد نور می کند.{ یجعل لکم نورا }
تقوایی که مولد نور است. این نور چیست که با این نور راه می رویم و سخن می گوییم و با این نور تصمیم گیری می کنیم؟
فرمودند: { یجعل لکم اماما تأتون } این نور، نور امام زمان علیه السلام در این زمان است.
از جمله کارهایی که سبب نزدیکی ما به امام زمان علیه السلام می شود، عبارتند از:
دوری از گناه و اخلاق رذیله، دعا و توفیق خواستن از خداوند منان، شکر و
سپاسگذاری از نعمت، احترام به والدین، قطع نکردن صله رحم و انجام دادن
نماز در اول وقت و نماز شب اگر خداوند توفیق آن را بدهد، تبلیغ برای امام
عصرعلیه السلام، نزدیک دانستن ظهور، دعا برای فرج، صله رحم، توسل، اظهار
محبت به حضرت ولی عصر علیه السلام، نقل تشرفات، گریه خالصانه بر مظلومیت
امام زمان علیه السلام و تزکیه نفس و زدودن صفات رذیله از روح.
اگر انسان حتی یک صفت رذیله در خود داشته باشد مانند مریضی است که نمی
تواند با انسانهای سالم خصوصا امام زمان علیه السلام ارتباط مطلوب داشته
باشد.
قرآن ملاک یک فرد منتظر را چنین معرفی میکند: { یا ایها الذین آمنوا
اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون؛ ای اهل ایمان، در کار
دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت، سفارش کنید و مراقب کار دشمن
بوده و خدا ترس باشید شاید رستگار شوید. } (آل عمران، آیه 200)
منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام